När jag importerar kontoutdrag till iOrdning7 får jag inga förslag på bokföring, dvs återkommande betalningar etc känns ej igen. Har testat med samma utdrag i iOrdning6 och där får jag bokföringsförslag på nästan alla poster.
Inga bokföringsförslag vid kontoutdrag
iOrdning 7 använder en annan algoritm för detta, som har fungerat bra när jag har provat. Detta kan vara beroende av hur kontoutdraget ser ut. Jag provar igen för att slipa på funktionen.
Ok! Ett förslag för framtiden: Man får ju en fråga, “Bokför som verifikation #nnn Titel”. Man måste ofta gå tillbaka och kolla hur verifikationen såg ut och inte mycket är vunnet. Vid svaret “Ja” skulle jag vilja ha ett fönster där man ser hur förslaget ser ut. Och sedan kan man korrigera om det inte är korrekt. Och ibland kan man bara vilja ändra Titel på verifikationen, låt säga att man fakturerar ett uppdrag med samma summa varje månad och får in den summan på banken, då kan man vilja bokföra på samma vis, det smarta programmet inser det. Men man vill helt enkelt ange att det gäller betalning av ett annat kundfakturenummer i titeln. Alltså ett fönster med bokföringsförslag som man antingen kan godkänna rakt av eller peta i. Vore fantastiskt!
Tack för synpunkterna! Just detta med fakturor så är programmet tänkt att identifiera och matcha obetalda fakturor. Har du utfärdat denna faktura i iOrdning, eller är det någon typ av självfaktura?
OK, nej jag fakturerar utanför iOrdning, än så länge i alla fall, jag går successivt in i iOrdning. Men det har även med kostnader att göra, jag kan vilja peta i titeln där också. Plus att matchningen inte är perfekt, det vore guld med en förhandsvisning av vad man kommer att bokföra, med möjlighet att ändra.