Ingående saldo

För att kunna uppdatera till version 7 av programmet behöver jag få ordning på mina ingående saldon föregående år (enligt felmeddelande i programmet).

Går det att komma runt det, eller hur bokför jag ingående saldo korrekt? Det ligger just nu på plus men jag har förstått det som att det totalt sett ska vara 0.

iOrdning 7 har betydligt fler krav på bokföringsfilens korrekthet. Bl.a. måste tillgångar vara lika med skulder + eget kapital. En diff i dina ingående saldon tyder på att du inte gjort bokslutet helt korrekt för tidigare år.

Jag förstår att det ingående saldot måste vara korrekt för att börja använda v7. Mitt ingående saldo för 2014 stämmer tydligen inte och jag förstår inte hur jag korrigerar det.

Skulle uppskatta hjälp med detta.

Sedan jag uppgraderade och försökte starta iOrdning 7 har alla mina verifikationer sen 2011 försvunnit från iOrdning 6. Kommer jag kunna se dem igen så fort jag fått igång iOrdning 7. Annars har jag ett stort problem framför mig.

Att verifikationerna verkar vara borta beror på att du behöver uppdatera till 6.0.61 om du kör 10.12.1 eller senare.

Du måste göra en verifikation sist på 2013 för att föra över årets resultat från kostnadssidan till eget kapital. Detta är en normal del av bokslutet. Om du redan har en sådan verifikation är den felaktig och du måste korrigera den.

Om du inte vill åtgärda dina saldon för 2014 kan du välja att istället ta bort alla saldona (i version 6). Din balansräkning kommer fortfarande att vara felaktig, men det är åtminstone uppenbart fel.

Jag har nu tagit bort samtliga saldon för föregående år. Men för att bokföringen år 2016 ska stämma så behöver ju exempelvis saldot för konto 1920 stämma och jag vill ju få med inventarier, kundfordringar osv. Går det att komma runt det på något sätt? Att gå tillbaka och justera bokföring sedan år 2010 är inget alternativ då det skulle ta alldeles för lång tid. Går det annars att köpa iOrdning 6 och använda med OS 10.12.2?

Om din balansräkning inte stämmer och du inte orkar åtgärda den kan du lägga in de saldon du vill ha, summera ihop dessa och sedan lägga in en post med detta belopp men med minustecken på t.ex. ett konto för eget kapital.

Tack!