Jag har skapat ett nytt räkenskapsår och tryckt på beräkna utifrån föregående år.
Programmet genererade 6rader åt mig.
Men dessa dyker inte upp på verifikationslistan.
Är det så att de inte ska vara där eller ska man lägga till dom själv?
Ingående saldon.
Precis samma problem som jag har. Kontonen uppdateras inte heller enbart genom att flytta värdena till det nya året nämligen!
Mitt 2013 har ökat stadigt de senaste åren men jag hoppas verkligen att det är rätt på NE blanketten den genererar!
Har samma problem att saldona bara flyttas över, vid enskilt bolag så ska väl föregående års vinst flyttas till eget kapital? Eller detta behöver göras manuellt? För min balansrapport stämmer inte längre, har högre summa på tillgångar än på skulder/eget kapital.
Man behöver tydligen göra detta manuellt, alltså flytta årets vinst till eget kapital genom att debitera 8999 och kreditera 2019. Jag gjorde det på årets sista dag. Mitt bekymmer med detta är att det får resultatrapporten för 2014 att se knasig ut, som om jag fick 0 kr i resultat.
Nu har jag hittat en lösning på det senare problemet. Under fliken Information/Företag kan man ange vilket konto man använder som resultatkonto (t.ex. 8999), och det kontot undantas sedan i resultatuträkningen. Då blir det som det ska i rapporten.