Ingångsvärden


#1

Funderar på att byta från Visma Enskild Firma till iOrdning. Men var för jag in ingångsvärden såsom avsättning till periodiseringsfond och avskrivningar?


#2

Ingående saldon matas in under Räkenskapsår. Markera det räkenskapsår för vilket du vill mata in ingående saldon och lägg till saldon i tabellen nere till höger.


#3

En följdfråga i ämnet:

Förra året avsatte jag en summa i en periodiseringsfond samt ett upphovsmannakonto. Visst stämmer det att jag kan återföra delar av periodiseringsfonden eller upphovsmannakontot inom de närmsta åren. Jag behöver väl inte återföra hela beloppet under samma år?

Avsättningen till en periodiseringsfond samt upphovsmannakonto gjorde jag vid deklarationen för år 2013. Ska jag nu när jag börjar att bokföra mina verifikationer i Iordningprogrammet för 2014, bokföra genom ett konto i en kontogrupp (vilket), eller kan jag vänta tills jag deklarerar och bara lägga in de andra verifikationerna nu?


#4

Jag kan tyvärr inte svara på hur du ska bokföra dina periodiseringsfonder, utan hänvisar till en redovisningskonsult i denna fråga!