Installation av 5.1.29


#1

Efter att jag har uppdaterat iOrdning till 5.1.29 så stänger programmet ner.
Jag arbetar i en äldre iMac, system 10.7.5.
Vad gör jag?
Lasse G


#2
  • Händer det direkt när du öppnar iOrdning?
  • Bytte du från en annan version av iOrdning 5, eller en tidigare version?
  • Får du möjlighet att spara någon kraschrapport som du skulle kunna maila över till info@iordning.se?

#3

Jag öppnar först min version av iOrdning som är 5.27 och så långt är det inga problem.
Det är när jag går in under “Leta efter uppdateringar” och skall uppdatera programmet
till häromdan 5.29 och nu senast idag till version 5.31 som programmet stänger ner
sig självt när “uppdateringstermometern” är klar. Ingen kraschrapport, ingenting utom
det att programmet har stängt ner sig själv.


#4

Vi har använt samma iOrdning 5 sedan vi köpte det.


#5

När programmet stänger ner bör Mac OS X absolut ge ett felmeddelande. I den panel som visas finns en knapp nere till vänster “Rapport…” eller liknande som du använder för att ta fram rapporten.


#6

Det kan vara någon bug i programmet eftersom, jag glömde att säga det, programmet
helt plötsligt stänger ner sig självt utan att jag gör någonting. Hur gör jag för att ev. få in en ny version av iOrdning utan att förstöra bokföringen?


#7

Din bokföring lagras i ett separat dokument, ”bokföringsfilen”, vars namn och plats du själv valde första gången du sparade bokföringen.

Den filen påverkas alltså inte av att du ersätter programmet med en nyare version (så länge det är samma “huvudversion”, dvs inom iOrdning 5.x).

Du har dock den senaste om du använder 5.1.31. Ta gärna kontakt via info@iordning.se så kan vi se om vi kan felsöka vidare efter vad som gör att iOrdning stänger av sig på din dator.


#8

Har liknande bekymmer, efter programmet uppdaterade sig första gången i höstas, så försvann hela min bokföring för 2013,och 2014 (första halvåret) det enda jag ser nu är bokslut dagbok etc för 2011 och 2012, kan tro jag “letat” efter separat dokument “bokföringsfil”, nu får jag bara ett helt nytt i programmet 5.1.31, tomt, allt är tomt, fattar absolut inget, vet snart inte vad jag ska göra, som tur är har jag sparade pdf filer från 2013 på bokslut och dagbok, Bente


#9

Minns du var du sparat bokföringsfilen tidigare? Kan du se den i Finder?


#10

Jag har tryckt på spara i menyn, har letat i finder, sökt på allt, det är puts väck, jag får inte ens upp någon iordning 5, finns bara 4, trotts att jag blivit uppmanad att uppgradera, det var när jag första gången uppmanades att uppgradera som allt försvann, börjar få lite panik


#11

I förra inlägget hade du iOrdning 5.1.31 - men nu hittar du bara iOrdning 4?


#12

Du, jag skulle behöva en telefonsupport, mailar er på info@iordning.se, bente