iOrdning 5 och 6 på macOS 10.12


#1

För närvarande föreligger en bugg i macOS 10.12 GM som gör att varken momsrapporten eller INK2/INK4/NE visas korrekt. Det går visserligen att exportera eSKD-filer från momsrapporten och SRU-filer från INK2/INK4, men vi avråder ändå från uppgradering tills vidare.

Felet är rapporterat till Apple och de jobbar på det sedan en månad tillbaka, men någon fix finns alltså ännu inte.

För den som redan hunnit uppgradera när detta läses så kan man komma runt problemet (med att dessa rapporter är tomma) genom att klicka i varje fält. När man klickar i fältet så dyker korrekt värde upp. Byter man period eller bokför något mer så måste man starta om programmet och sedan klicka i fälten igen.


#2

Min förhoppning är vi informeras när detta har åtgärdats!


#3

Självklart.


#4

När kommer det här att bli löst?


#5

Senaste GM har också detta problem. Jag har för lite insyn hos Apple för att säga hur de prioriterar felet. PDFKit, som är den del av operativsystemet som iOrdning använder för att visa blanketterna, är helt nyskrivet till 10.12 och tyvärr har det en hel del brister som inte är åtgärdade ännu.


#6

Vi är i behov av en uppgradering till 10.12 för vissa funktioner men inte helt akut.Tror du att problemet blir löst under oktober?


#7

Det brukar oftast dröja någon månad innan första patchen på operativsystemet kommer. Jag har ingen insyn i deras processer, tyvärr.


#8

6.0.57 (som vi släppte för ett tag sedan) löser problemet hjälpligt på 10.12.0.

Tyvärr har det underliggande ramverket ändrats en hel del i 10.12.1 som släpptes idag, så just nu får man inte upp några siffror alls i blanketterna. Vi jobbar på det och det har högsta prioritet.


#9

Tack för info! Vi hoppas verkligen få lösning på det här så snart det är möjligt!


#10

Kommer detta att fixas i version 5 också. Jag har köpt den i Appstore men kan inte hitta version 5 där.


#11

Är detta löst ännu?


#12

Det är löst i 10.12.2 som än så länge bara finns i betaversion. Gissningsvis kommer denna i slutet av november.


#13

Tack för infon


#14

Har nu uppgraderat till 10.12.2. Man får inte längre fram nån momsrapport. Det blir bara grått. Finns det nån lösning på detta?


#15

Kör du 6.0.59 eller någon tidigare version?


#16

Skulle gärna vilja ha en lösning på detta då jag måste sluta använda iordning på grund av att jag måste betala via appleid, vill bara ha fram mina momsrapporter tills jag hittat en annan bokföringslösning, nu kan inte ens skapa verifikationen vilket gick tidigare och då kunde jag få fram momssiffrorna. Jag kör iOrdning 5.


#17

Kör du iOrdning 5 behöver du nedgradera macOS till 10.11 för att kunna se momsrapporten. Har du ingen mer verifikation du behöver bokföra kan du också ladda ner iOrdning 6 och konvertera filen till iOrdning 6-format. I iOrdning 6 kan du se momsrapporten.