iOrdning infekterat med virus?


#1

Jag kan plötsligt inte öppna iOrdning (version 7.5.3) för mitt antivirusprogram (AVG AntiVirus) har flyttat filen till karantän.

“We’ve moved iOrdning to your Quarantine because it was infected with MacOS.Bundlore-BV [Adw].”

Vad göra?


#2

Det är AVG/Avast som felaktigt rapporterar iOrdning 7.5.3 som att det är virussmittat. Hittills är det bara AVG / Avast som varnar (och det är samma program men olika varumärken). Mac App Store har rigorösa kontroller av alla program som släpps den vägen och det ska inte vara möjligt att få virussmittade program via affären. Dessutom läggs alla program i en egen “sandlåda” utan att kunna påverka resten av systemet.

Jag har rapporterat detta som en falskdetektion till Avast. Du får gärna göra det du med så kanske det går snabbare:

https://www.avast.com/en-us/false-positive-file-form.php


#3

Ok, tack för info. Jag har avaktiverat AVG och återställt filen så nu går det att öppna iOrdning igen. Har även rapporterat falskdetektion.


#4

Avast har nu meddelat att de åtgärdat falskdetektionen. Om ni fortfarande får detta felmeddelande behöver ni uppdatera era virusdefinitioner.