Såg på macforum http://www.99mac.se/artikel/3397-ny-version-av-iordning-med-stod-for-icloud
Att iOrdning syncar med icloud. Hur fungerar det ? Finns det någon guide för det. Och om det fungerar, fungerar det också att köra via Dropbox?
iOrdning och iCloud eller DropBox
Det är bara program som säljs via Mac App Store som har “rätt” att använda iCloud, därför är det bara den version som säljs den vägen som har den funktionaliteten. iCloud-stödet innebär att bokföringsfilen kan lagras i iCloud, ungefär som i andra dokumentbaserade program som stödjer iCloud.
Det finns inget motsvarande inbyggt DropBox-stöd.
Ok, men jag fattar inte riktigt. Är det någon funktion i själva programmet då? Jag har väl rätt att stoppa i vad jag vill i mitt iCloudutrymme- Eller fungerar inte iOrdning om jag lägger den där?
Nej, du har rätt det går ju givetvis inte. Men i Dropbox kan jag ju det. Vad är det som i så fall inte skulle funka där?
Det finns inget tekniskt hinder att ha bokföringsfilen på DropBox, men vi rekommenderar inte att man har bokföringsfilen där medans man arbetar i filen. I nuvarande versionen har vi hittills inte upptäckt några problem med det, men i version 4 (som har ett annat filformat) kunde det leda till att bokföringsfilen blev korrupt.
Men om både Dropbox och iCloud är (har blivit) laglig lagringsplats kan väl även en iPad-version snart vara ett faktum?!
Sitter här och funderar på att köpa iOrdning en gång till från App store. För att få funktionaliteten i molnet. Men samtidigt känns det ju lite korkat att behöva bli straffad för att jag köpte den av dig.
Men om jag med versionen i App Store kan lägga den i molnet så kan det vara värt det.
Men hur funkar det då. Hur hamnar den där. Är det något annat som skiljer?
Och bara så jag vet att du inte sitter och filar på en version där det funkar felfritt i droppboxen…
I nästa större version kommer detta förhoppningsvis fungera bättre. Jag har dock ingen tidplan att dela med mig av där ännu.