iOrdning vill att jag loggar in i AppStore när jag öppnar programmet


#1

Hej,
Den senaste tiden så kommer det upp en ruta som vill att jag loggar in i AppStore varje gång jag startar programmet. Det verkar inte spela någon roll om jag skriver in lösenordet eller trycker på cancel.

Är detta meningen?

// Fredrik


#2

Nej, så ska det inte vara. Ibland hakar Mac App Store tyvärr upp sig. Du kan då behöva göra så här:

  1. Lägg iOrdning i papperskorgen.
  2. Gå in i Mac App Store, fliken ”Köpt”.
  3. Leta upp iOrdning och klicka på Installera. Står det “Öppna” har du missat steg #1.
  4. Starta iOrdning.
  5. (Eventuellt) välj menyn iOrdning > Återställ köp.

#3

Vad gör jag om ovanstående inte fungerar? Ibland när jag lämnar iOrdning öppet och går ifrån datorn en stund kan jag mötas av 4-5 inloggningsrutor som jag måste klicka bort.


#4

Hej,
Detta problem återkommer med jämna mellanrum även för mig. Oftast så fungerar det med den metod som Erik beskriver ovan, men ibland så får man prova flera gånger. “Återställ köp” har aldrig fungerat för mig.

Eftersom detta fel enligt min erfarenhet inte uppkommer för andra program så finns det kanske något du kan göra, Erik, för att gör detta mer robust i iOrdning.


#5

Är ni inloggade i Mac App Store innan ni öppnar programmet?

Systemet för återkommande prenumerationer i Mac App Store är väldigt annorlunda jämfört med systemet för engångsköp och tyvärr betydligt buggigare. Med kommande version av macOS utlovas nya utvecklingsverktyg för att felsöka prenumerationer och jag hoppas på bättring i höst.


#6

Jag är inloggad i App Store innan jag öppnar programmet, men jag tror problemet uppstod när jag inte hade en aktiv prenumeration av programmet (jag har haft en prenumeration tidigare, men jag hade avslutat den). Nu har jag köpt en ny prenumeration och än så länge har det inte dykt upp några inloggningsrutor. Men jag får säga att bombardemangen av inloggningsrutor var lite avskräckande; jag visste ju inte att det skulle sluta bara jag skaffade en prenumeration.