Ideligen dyker textrutan upp med… Dokumentet “Bolag AB” kunde inte sparas. Filen har ändrats av ett annat program. -Dokumentets fil har ändrats av ett annat program. Har iordning 6 senaste uppdatering kör med OS Capitan. Installerat om bokföringsprogrammet samt system inget hjälper. Man kan skriva in ett par gånger och spara men 3-4 gången så dyker detta fönster upp? Tips och trix på det!
Kan ej spara filen?
Var är filen sparad? I Dropbox, på hårddisken, på USB-minne eller nätverksenhet?
iOrdning sparar inte hela filen varje gång du sparar, bara det som har ändrats. Om filen ändrats av ett annat program finns därför risk för att filen blir korrupt om man sparar iallafall. Om du sitter med en massa ändringar som du inte kan spara kan du välja menyn Arkiv > Duplicera och sedan spara en kopia (i annat namn).
Det kan vara operativsystemet eller filsystemet som presenterar filen som ändrad för iOrdning. Kan du prova att lägga filen lokalt på hårddisken?
Hej För information, Efter lite trixande med export och import av SIE filer, så lyckades jag skapa en bok fil. Ligger nu på skrivbordet, backat med time machine. Försöker jag flytta den till nätverksenheten så kommer problemet tillbaka. Anti-virus avaktiverad vid tillfället för att utesluta. Är nu aktiverat men påverkar inte filen. Kör Sophos i vanliga fall. Återkom gärna om du vill ha någon input eller har någon lösning. Tack för ett bra program i övrigt.
Ok, så f.n. har du problemet när filen ligger på nätverksdisken men inte på hårddisken?
Ok. Då ligger problemet sannolikt i det sätt som nätverksdisken “presenterar” filer för operativsystemet och iOrdning. Om iOrdning inte kan veta att det är samma fil så fungerar det inte att bara spara en del av filen för då finns risk att den blir korrupt. Jag får tyvärr hänvisa till att spara på hårddisken.