Kan inte konvertera iOrdning 6-fil till iOrdning 7

Supertaggad på nya versionen men kan dessvärre inte öppna min fil.

Felmeddelande:
Organisationsnummer saknas eller är ogiltigt. Detta måste åtgärdas i den tidigare versionen av iOrdning innan filen kan konverteras.

Organisationsnumret är angett på samma sätt som jag anger det när en ny fil skapas i iOrdning 7.

Tacksam för hjälp!

Har du angett numret på formen XXXXXX-XXXX?

Javisst! Finns det något annat ställe att ange än under Information > Företag?

Nej, det är bara där du kan ange det. Kan du maila över filen till info@iordning.se så får jag kika på det?

Hej igen och tack för svar! Det löste sig när jag tog bort tömde fältet, sparade filen, och matade in siffrorna på nytt. Antagligen något skräptecken som inte syntes men som ställde till det ändå. Konstigt formaterat bindestreck, kanske? Nu funkar det i alla fall!

Har samma fel vid upgrad till v7. ska det vara en bindestreck? xxxxxx-xxxx ?
(Ja det var det, fick det att funka nu)

Ja, organisationsnumret måste vara på denna form. Det används på tre sätt:

• för att avgöra företagsformen.
  • vid eSKD-export
  • vid SIE-export

I de två sistnämnda fallen blir filerna inte giltiga om organisationsnumret är på annan form, därav iOrdnings krav.

Var anges org nr i v.7 ? installerade v7 och kollade på NE blanketten och det var tomt uppe till höger i rutan för org nr. Det gick ju att klicka där och skriva dit det men borde inte det tas från programmet?

Du kan bara ange organisationsnummer när du startar en bokföringsfil. Efter detta går det inte att ändra.

OK, har förstått det när jag läste mer. Men borde inte det ha följt med till aktuell ruta på NE blanketten? Den var som sagt tom men det gick ju att skriva i manuellt.

Att organisationsnumret inte visas i NE-blanketten var en bugg. Jag har åtgärdat den till kommande 7.0.30, tack för tipset!