Kan inte skicka E-faktura

Hej!
Jag försöker skicka en E-faktura för första gången, men när jag är på listan över fakturor går det inte att klicka på alternativet “Skicka E-faktura”. Jag har varit inne på Kontakter och skrivit in mottagarens organisationsnummer och GLN-kod men jag hittade ingenstans jag kunde skriva in Peppol-id, är det den sistnämnda som saknas och gör att det inte går att skicka?

PEPPOL-id kan vara antingen GLN eller organisationsnumret, det beror på. Terminologin kring GLN-nummer och PEPPOL-ID är lite förvillande. Det här gäller:

1. Organisationsnummer ska alltid vara ifyllt för att kunna skicka fakturor via PEPPOL.
  2. Om mottagarens brevlåda börjar på “0007:” ska du lämna PEPPOL GLN blankt. De har då bara en brevlåda och den går direkt på organisationsnumret.
  3. Om mottagarens brevlåda börjar på “0088:” följt av 13 siffror, eller bara är 13 siffror, matar du in de 13 siffrorna i fältet PEPPOL GLN. Det är då en specifik brevlåda för organisationen, och troligtvis har de flera brevlådor.
  4. Om mottagarens brevlåda börjar på något annat är det troligtvis bara organisationsnumret som behövs.

Om “Skicka e-faktura” inte är valbart är dock det vanligaste felet att inköpsordernummer saknas. Har du angett det på fakturan?