Hej!
Jag försöker skicka en E-faktura för första gången, men när jag är på listan över fakturor går det inte att klicka på alternativet “Skicka E-faktura”. Jag har varit inne på Kontakter och skrivit in mottagarens organisationsnummer och GLN-kod men jag hittade ingenstans jag kunde skriva in Peppol-id, är det den sistnämnda som saknas och gör att det inte går att skicka?
Kan inte skicka E-faktura
isakbruford
PEPPOL-id kan vara antingen GLN eller organisationsnumret, det beror på. Terminologin kring GLN-nummer och PEPPOL-ID är lite förvillande. Det här gäller:
- Organisationsnummer ska alltid vara ifyllt för att kunna skicka fakturor via PEPPOL.
- Om mottagarens brevlåda börjar på “0007:” ska du lämna PEPPOL GLN blankt. De har då bara en brevlåda och den går direkt på organisationsnumret.
- Om mottagarens brevlåda börjar på “0088:” följt av 13 siffror, eller bara är 13 siffror, matar du in de 13 siffrorna i fältet PEPPOL GLN. Det är då en specifik brevlåda för organisationen, och troligtvis har de flera brevlådor.
- Om mottagarens brevlåda börjar på något annat är det troligtvis bara organisationsnumret som behövs.
Om “Skicka e-faktura” inte är valbart är dock det vanligaste felet att inköpsordernummer saknas. Har du angett det på fakturan?