Kan inte spara filen


#1

Otroligt frustrerande att jag inte kan jobba med iOrdning nu. Jag får felmeddelandet att jag inte kan spara filen eftersom ett annat program har ändrat på filen. Vilket program då??? Det som har hänt är att jag uppgraderat till Catalina 10.15.1 och eftersom Macs superkorkade uppgradering liksom bara kör igång mitt i ett jobb hann jag inte spara filen och stänga iOrdning innan uppgraderingen. Nu sitter jag här med min tvättade hals. Jag har ingen aning om hur jag ska lösa problemet.

Finns några tips?

image


#2

Jag är i precis samma situation. Har testat att kopiera filen, lägga den i annan mapp etc. men felet kvarstår. Har två olika bokföringsfiler och det är samma problem med båda.

Kan tillägga att efter första uppdateringen till Catalina fungerade allt fint, det var det senaste som ställde till det.


#3

Jag fick snabbt svar när jag mailade till supporten. Erik A skrev:
"Välj menyn Arkiv > Duplicera, och spara kopian i annat namn.

Detta kan inträffa om du sparar filen i en mapp som synkroniseras med en molntjänst som t.ex. Dropbox eller iCloud. Denna synkroniseringstjänst kan då ändra i filen medans du jobbar i den, något som inte kan hanteras av iOrdning 6 och tidigare. Lösningen är att istället spara dokumentet i en helt vanlig mapp på hårddisken."

Men det gick inte… Men helt plötsligt hade problemet läkt sig och jag kunde spara filen igen. Suuuuperkonstigt!!!


#4

Funderade lite och kom på vad det var. iOrdning hade tappat rättigheterna att skriva till skivan, fixas genom att gå till

Systeminställningar -> Säkerhet och integritet -> Klicka på hänglåset -> Välj “Full skivtillgång” i listan till vänster -> Klicka på plusset -> välj iOrdning i programmappoen


#5

Dagen efter är problemet tillbaka, mystiskt! Oavsett om bokföringsfilen ligger i molnet eller lokalt. Tips någon? Ska maila supporten också.


#6

Jag hoppas att det löser sig för dig. Lägg gärna ut här när det löst sig och hur det gick till. Erik Aderstedt tipsade om att antivirusprogram kan vara ett problem.


#7

Läget verkar ha stabiliserat sig men tyvärr är jag inte riktigt säker på vad som löste det. Jag har två bokföringsfiler, den ena hjälptes av att fixa rättigheterna på skivan, den andra bjöd på mer motstånd. Har för mig att jag duplicerade i iOrdning till “Hämtade filer” och flyttade sedan tillbaka den på sin plats och plötsligt fungerade även den filen. Mystiskt.


#8

När detta uppstår, prova att välja menyn Arkiv > Duplicera, och sedan spara kopian i annat namn.

För att undvika problemet bör man undvika att spara bokföringsfilen i en mapp som inte synkroniseras med någon molntjänst såsom Dropbox eller iCloud, då detta inte stödjs av iOrdning 6 och tidigare. När dylika tjänster ändrar i filen medan den är öppen får man det beskrivna felmeddelandet.