Kan man börja bokföra 2015 om man inte avslutat 2014?

Hej!

Då jag inte har koll på bokslut, så måsta jag anlita ett företag som hjälper mig med detta.
Hur funkar det då med bokföringen som jag själv gör hela tiden… Kan jag börja bokföra alla händelser som nu händer 2015 innan jag fått klart bokslutet 2014?

En följdfråga till detta… Är det svårt att “nolla” kontona eller vad det nu är man ska göra i iordning? Är detta något man själv klarar av om man anlitat ett företag som gör bokslutet? Får man ex värden från detta som man lätt skapar verifikationer själv i iordning?

Är helt ny på just denna fronten… Klarar dock den löpande bokföringen, men just bokslutet är jag ny med.
Har ett AB om ni undrar.

Tack på förhand!!

Det är bara att starta ett nytt år; i princip kan du bokföra på alla åren, men det är förstås inte vettigt.

Resultatkontona nollas automatiskt. På Räkenskapsår kan du välja 2015 och klicka på “Beräkna utifrån föregående år” för att uppdatera ingångsvärdena på tillgång och skuld.

När du är klar med 2014 gör du om den proceduren för 2015 för att få det slutgiltiga resultatets värden.

När den bokföringsfirma jag anlitar för bokslutet (och revisorn) är klara, så får jag en lista med bokslutsverifikat som jag matar in. Det är kanske primitivt, för jag exporterar ju en SIE-fil till dem, så jag borde kanske kunna få tillbaka en SIE-fil med bokslutsverifikaten, men det brukar inte vara så många, så det går fort att lägga in.

Grymt toobii!

Då kör jag exakt samma procedur när jag fått klart bokslutet. Antar att du menar att man återigen klickar på “Beräkna utifrån föregående år”… Så ersätts det med de nya beloppen.

Precis som du säger med bokföringsfirman… Kollade med dom och hon kommer att skicka tillbaka en SIE-fil med de verifikationer hon skapar. Så det verkar ju superenkelt… om det funkar som det låter! :wink:

Tack för hjälpen!!