Jag ska lämna in min deklaration med NE-blankett och märkte att iOrdning sammanställt hela mitt inventarieinköp för det aktuella räkenskapsåret under fältet R6, “Övriga externa kostnader”. Jag vet att fältet B4 inte berörs under detta aktuella räkenskapsår, eftersom firman är nystartad. Men däremot ska väl fältet R10, “Avskrivningar och nedskrivningar maskiner och inventarier och immateriella tillgångar”, beröras eftersom inventarierna överstiger det halva prisbasbeloppet och ska skrivas av enligt plan? Jag ville skriva av summan på 5 år. För tillfället är detta fält tomt dock…
Då till frågorna. Ponera att jag gjort inventarieinköp till firman till ett värde av 100.000 kr under det aktuella räkenskapsåret och inte haft några intäkter:
-
Måste jag börja skriva av värdet av inventarierna redan i år?
-
Hur går konteringsprocessen till för avskrivningar av detta slag? Vilka konton berörs och vilka steg gör man?
-
Är det riktigt att bokföringsprogrammet sammanställt hela mitt inventarieinköp (motsvarande 80.000 kr) för det aktuella räkenskapsåret under fältet R6, “Övriga externa kostnader”? Varför gör det så och kommer avskrivningen att påverka dessa kostnader?
-
Är det också riktigt att det under fältet B10, “Eget kapital”, sammanställts en summa motsvarande momsen, 20.000 kr, vilken man dragit av och fått tillbaka?
Oerhört tacksam för snabbt svar!!!