Kontoutdrag mha goCardless OpenBanking


#1

Hej,
Skulle det finnas en möjlighet att lägga till import av kontotransaktioner mha GoCardless stöd för OpenBanking/API?

Den nuvarande CSV-importen är ok, men omständig pga bankexport för vald period -> iordning-import samt mappning (och CSV-filen från Revolut är inte rolig ;)). Rinse and repeat.

midday.ai (jag ser dem som en kombination av numera nedlagda Tink och det föredömliga Toggl) har lyckats med detta och är en produkt jag följer med spänning.

Det finns vissa importflow-utmaningar ser jag, allra helst om man som jag har valutakonton, men om det vid kopplingen går att koppla SEK till 1930, EUR till 19XX, NOK till 19XX, etc (en utmaning midday.ai inte har) då de inte är en bokföringsprodukt.

Kanske skulle det gå att använda ett steg mellan den existerande CSV-mappningen där man kopplar kontona om man har mer än ett. Har man bara ett konto så kanske det räcker med en bekräftelse att det avser konto 1930 (som idag). Alternativt så skulle man kunna välja/checka för mer än ett konto i Kontoutdragsvyn innan kopplingen?

Allt gott!


#2

För lite mer nischade integrationer rekommenderar jag att du försöker skapa en JSON-fil med verifikationer som du sedan antingen kan importera med Arkiv > Importera JSON eller via kommandoradsverktyget x-iordning (om bokföringsfilen inte är öppen i iOrdning).


#3

Tack. Jag ser att jag skrev import av kontotransaktioner initialt när jag menade live/återkommande koppling (till bank) som kollar om det gjorts transaktioner och lägger till kontoutdrag.

Då jag är förhållandevis novis på bokföring så vet jag inte hur nischat det är med just koppling till bank i bokföringssammanhang, men jag tycker det skulle vara smidigt.

Men ska kolla om jag kan göra någon form av automatisering/live-uppdatering med GoCardless API och x-iordning då det är själva fil-hantering/import-delen som jag vill slippa ifrån.