Hejsan
Sitter och för in det sista nu inför bokslut m.m. och har i år för första gången köpt domäner på företaget från one.com. Eftersom dom ligger i Danmark så blir det ju lite annorlunda.
Har skapat ett nytt konto 6230 för bara domäner från dom med Momskod 21 och SRU R6. När jag då skapar en ny verifikation för utgift, väljer det nya kontot och kryssar i:
Moms: Nej
Omvänd skattskyldighet: Ja
Så får jag fram följande meddelande "Vissa kontoinställningar saknas i momsinställningarna, för momsnivån för det angivna kostnadskontot"
Kollar jag på momsinställningarna så står det inget konto vid “Moms vid omvänd skattskyldighet” på någon av procentsatserna… men vad ska jag välja där?
Köpa domän från One.com
Vi kör med detta konto i ungefär samma situation:
2614 Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, oreducerad. Momskod 30.
Jag har också köpt domän och webbutrymme hos one.com. Men jag blir lite snurrig för jag har betalt mina fakturor med mitt privata kontokort, och då brukar jag bokföra det på 2017 - egna insättningar, för att sen bokföra ett eget uttag.
Hur ska jag gå till väga för att få rätt med den omvända skattskyldigheten?
(För även jag har uppgett mitt momsnummer och inte betalat moms till DK)
/ Max
Okej, efter en rad sökningar på nätet försöker jag just nu med det här, men lyckas ändå inte. Har lagt upp två nya konton.
5910 - Reklam och PR annat EU-land, moms: normal, momskod 21, SRU R6
2614 - Utgående moms tjänst från annat EU-land, moms: står inget, momskod 30, SRU står inget
Trots detta får jag ändå upp texten “Vissa kontoinställningar saknas i momsinställningarna, för momsnivån för det angivna kostnadskontot.”
Vad missar jag? Och så undrar jag vilken SRU-kod och vilken momsinställning konto 2614 ska ha?
Varma hälsningar,
Max