Det är irriterande svårt att bokföra nu. När man kopierar en verifikation gör ändringar, och sedan ska trycka på bokföra så går inte detta. Inte alltid utan kanske var 8:e gång. Irriterande. När man sedan gör en ny verifiaktion så behåller den det sis använda datumet. Inte heller helt optimalt.
Kopiera verifikationer
Kopierar du med att skriva verifikationsnamn, eller genom att markera en befintlig och duplicera? Jag har identifierat en mindre bugg i det senare fallet som är åtgärdad i nästa uppdatering.
Vilket datum tycker du annars programmet bör välja?
Duplicerar. Jag tycker dagens datum bör vara default. Mer logiskt. Gör jag en verifikation för något som har hänt då är jag ju medveten om det datumet. Men gör jag en ny verifikation så är oftast händelsen relaterad till nutid.
Även om lagen säger något annat så är det många användare som sitter med bokföringen sällan, och då bokför en månad upp till ett år i sträck. I detta fall är det mycket smidigare om datumet är kvar på det senast bokförda. Så bör också iOrdning ha fungerat ända sedan 1.0, eller?
Bokför man 1 år i taget så har man större problem än det här. Men jag låter det vara då. Jag bokför ju nästan alltid i leverantörsreskontran. Tycker majoriteten att det är bättre som det är så låt det vara.