kraschad dator


#1

Min dator kraschade häromdagen. Har sparat ikonen med de tre pärmarna på google-drive, i tron om att då är min bokföring sparad. Öppnar alltid programmet därifrån också när jag ska bokföra.

  1. stämmer det?! När jag nu går in i Drive online heter dokumentet MainCoreDataStore.sql
  2. Har dessvärre inte sparat programmet någon annanstans. Kan jag hämta hem det igen?
  3. Har tillsvidare köpt ny hårddisk till min gamla dator (från 97!), men kommer att köpa en ny så småningom, kan man uppdatera programvaran då?

Tacksam för svar!
MVH Anna


#2

Det finns två olika ikoner för iOrdning: en med tre pärmar sedda snett framifrån (detta är programmet), och en med ett papper med tre pärmar sedda rakt framifrån (detta är dokumentet).

Om du hittar en fil som heter MainCoreDataStore.sql så tyder det på a) att filen är i version 4 -format, och b) att din bokföringsfil har “brutits isär” av Google Drive så att du ser dess beståndsdelar. Så länge du har filen MainCoreDataStore.sql så har du själva bokföringsdelen av din bokföringsfil. Du kan dock inte öppna den i iOrdning förrän du gjort så här:

  1. Placera MainCoreDataStore.sql i en egen mapp (på din hårddisk, självklart inte i Google Drive).
  2. Döp om mappen till t.ex. “indigo.bok” - det viktiga är att namnet slutar på .bok.

Om du har iOrdning 4 installerat på datorn kommer då Mac OS X att känna igen detta som ett “paket” och vips har mappen blivit en bokföringsfil.

Du kan ladda ner version 4 härifrån:
http://www.aderstedtsoftware.com/downloads/iOrdning.dmg

Du kan uppdatera iOrdning 4 till senaste version 4 när som helst med menyn iOrdning > Leta efter uppdateringar (inne i programmet). Du kan också köpa en uppgradering till version 5 för 390 kr + moms.


#3

Tack för svar! :slight_smile:


#4

Har följt instruktionerna, men får felmeddelande:
Dokumentet ”indigobokföring.bok” kunde inte öppnas. Den här versionen kan inte öppna gamla filer
när jag försöker öppna min sparade bokföringsfil.


#5

Ok, skulle du kunna zippa ihop och maila över filen till info@iordning.se så får jag kika på det?


#6

Javisst! Nu är den mailad!