Kreditfaktura, påminnelsefaktura m.m.


#1

Hej!
Jag skapade en faktura i april (nr 7) men upptäckte i efterhand att det var ett fel i systemet, så att fakturadatum och förfallodatum hängde kvar från tidigare faktura nr 5 från januari. Felet gjorde även att det aldrig blev någon faktura 6 utan det nr saknas i serien helt enkelt. Skapade en kreditfaktura på faktura 7 och en ny korrekt faktura nr 8. Kunden hävdar nu att de får problem att registrera fakturorna i sitt system, eftersom kreditfakturan ska ha ett eget nummer och inte samma nummer som den ursprungliga fakturan. Därför har de nu fått problem att betala ut den korrekta fakturan nr 8 och vill att jag ska skapa en ny faktura - men då blir det inte korrekt i mitt system eftersom jag inte kan fakturera två gånger för ett jobb.
Är det inte bättre att systemet automatiskt ger ett nytt nummer när man skapar en kreditfaktura och sen att man kan skriva en kommentar på kreditfakturan vilken faktura det gäller?
Jag klarade inte att göra en påminnelsefaktura som jag ville heller. Den ändrade inte förfallodatum och det gick inte att lägga på rader med dröjsmålsränta och påminnelseavgift. Det slutade med att jag gjorde en separat påminnelsefaktura i vanlig ordbehandlare.

Med vänlig hälsning,
Hanna