Kundfordringar (1500)

Jag har lite funderingar kring Kundfordringar och hur det funkar i iOrdning.

Det är så att jag har skickat iväg en faktura under 2013 på 100.000:- som inte kommer att bli betald förrän under 2014. Summan hamnar under (1500) Kundfordringar (Typ: Tillgång, SRU: B7) - det verkar rimligt tycker jag.
Men summan har också hamnat under försäljningskonto (3106) “Försäljning inom EU” (Typ: Intäkt, Momskod: 39, SRU: R2)
och på NE blanketten under “R2 Momsfria intäkter”.
Är det korrekt att en obetald faktura registreras som en intäkt 2013 när pengarna kommer in på kontot först under 2014? Borde inte de 100.000:– registreras som intäkt under 2014 istället?

Jag har en enskild firma och bokför enligt Fakturametoden.

Eftersom du använder fakturanetoden så är det korrekt att det räknas som intäkt 2013. Huruvida det är en Momsfri intäkt och om det är just konto 3106 du skall använda kan jag inte svara på utifrån den information du givit…

Tack för ditt snabba svar!

Ringde Skatteverket tidigare idag och frågade om detta och handläggaren påstod att jag inte skulle ta med de 100.000:– i årets försäljning utan under 2014 när fakturan betalas. (Nämnde också att jag körde med fakturametoden).

… Nu undrar jag om inte handläggaren kanske missuppfattade något eller om det kanske regleras när man gör bokslutet och för över saldon från 2013 till 2014?

Verkar konstigt… Fakturametoden innebär ju generellt att man bokar fakturan direkt när man skickat den. Vad jag förstår så även med kontantmetoden så bokar man fordringar på obetalda fakturor inför bokslutet…
För det är väl ingen förfakturering? Då kan andra regler gälla…

Jag tycker det låter som om handläggaren på Skatteverket har fel. Kör du med fakturametoden ska intäkten bokföras när fakturan skickas.