Kundfordringar vill bokföras dubbelt


#1

Använder iOrdning 6 och bokföring enligt kontantmetoden.

Jag bokförde mina kundfordringar (tre fakturor) manuellt i december, på en verifikation, inklusive moms och allt. Precis som beskrivningen i denna tråd: Bokföra kundfordringar vid årets slut

Fordringarna kom med i momsrapporten och förra årets resultat precis som beräknat.

Nu när jag vill markera fakturorna som betalda och kör “notera betalning” på de gamla fakturorna, hamnar de dubbelt i kommande. Dels på precis det sätt jag vill, med korrekt betaldatum, kredit på kundfordringar och debet på plusgirokontot, med namnet “Faktura #87 betald” osv. Men också en gång till som “Faktura #87 skickad”, med datum 2017-12-31 och med alla uppgifter igen som jag ju redan bokfört på kundfordringar förra året. De går dessutom inte ens att bokföra eftersom de är i en stängd momsperiod. Och jag vill ju inte köra in alla uppgifter igen eftersom det då skulle bli fel med både resultat och moms. Hur kan jag ta bort dessa från kommande?

Jag kan ju visserligen försöka bokföra betalningarna manuellt, men då kommer de inte kopplas mot rätt faktura och de kommer för altid stå kvar som förfallna i fakturalistan.

Jag kan också låta bli att bokföra skickad-raderna i kommande men jag gissar att de då också för alltid kommer ligga kvar där.


Dubbla kundfordringar
#2

Markera de oönskade verifikationerna under Kommande och välj menyn Redigera > Ta bort.


#3

Jag har exakt samma problem som leijoninna ovan, dessutom snäppet värre eftersom det tog lång tid av felsökning innan jag och min redovisningskonsult kom på varför mina resultat inte stämde med hennes. Allt eftersom jag bokfört betalningar av kundfordringar har de även lagts till i slutet av året innan, fastän jag redan bokfört dessa manuellt. Alla kundfordringar har alltså blivit dubbla.

Hur ska jag göra för att undvika detta framledes? Finns det någon inställning för att programmet inte boka dem automatiskt (att ha koll på Kommande verifikationer är ju inte säkert att man kommer ihåg)? Eller måste jag låsa räkenskapsåret innan jag börjar bokföra något på det nya året? Det blir lite knepigt eftersom jag inte får tid hos min redovisningskonsult förrän längre fram i vår och hon behöver hjälpa mig med omförningar osv.

Uppskattar tips om det bästa sättet att hantera detta på ett idiotsäkert sätt inför framtida bokslut.


#4

Ytterligare ett par frågor på samma tema:

  1. Under Rapporter > Kundfordringar dyker inte obetalda fakturor upp förrän jag angett fakturorna som betalda. Är det så det är tänkt att fungera?

  2. Under Rapporter > Kontroll inför bokslut är det ett grönt kryss vid “Stämmer kundfordringskontot med de obetalda fakturorna” trots att jag ännu inte bokfört alla obetalda fakturor som kundfordringar. Vad gör jag för fel?

PS. Jag kanske skriver i fel tråd eftersom jag kör iOrdning 7…