Använder iOrdning 6 och bokföring enligt kontantmetoden.
Jag bokförde mina kundfordringar (tre fakturor) manuellt i december, på en verifikation, inklusive moms och allt. Precis som beskrivningen i denna tråd: Bokföra kundfordringar vid årets slut
Fordringarna kom med i momsrapporten och förra årets resultat precis som beräknat.
Nu när jag vill markera fakturorna som betalda och kör “notera betalning” på de gamla fakturorna, hamnar de dubbelt i kommande. Dels på precis det sätt jag vill, med korrekt betaldatum, kredit på kundfordringar och debet på plusgirokontot, med namnet “Faktura #87 betald” osv. Men också en gång till som “Faktura #87 skickad”, med datum 2017-12-31 och med alla uppgifter igen som jag ju redan bokfört på kundfordringar förra året. De går dessutom inte ens att bokföra eftersom de är i en stängd momsperiod. Och jag vill ju inte köra in alla uppgifter igen eftersom det då skulle bli fel med både resultat och moms. Hur kan jag ta bort dessa från kommande?
Jag kan ju visserligen försöka bokföra betalningarna manuellt, men då kommer de inte kopplas mot rätt faktura och de kommer för altid stå kvar som förfallna i fakturalistan.
Jag kan också låta bli att bokföra skickad-raderna i kommande men jag gissar att de då också för alltid kommer ligga kvar där.