Leverantörsfakturor och moms

Har lite problem med Iordning Version 6.0.39 (60391). När jag lägger in leverantörsfakturor verkar det som om momsen inte kommer med. Jag har kollat detta genom att titta i kommande där ser verifikatet ut som följer:

2014-07-14 (null) Faktura #27051 från XXXXXXXXXXXXXXX betald
2440 Leverantörsskulder 3 1 301,00 kr
1940 Övriga bankkonton 1 301,00 kr

som synes ingen moms fast jag från början lagt in moms och även lagt in på detta sätt

2014-07-14 (null) Faktura #27051 från xxxxxxxxxxxxxxxxxx betald
2440 Leverantörsskulder 1 301,00 kr
4012 Inköp material och varor 12 % 3 1 040,80 kr
2640 Ingående moms 260,20 kr

I de fall där lev.fakturorna inte är bokförda kan jag rätta dessa under kommande men nu har jag märkt att ett stort antal tidigare inlagda och som är bokförda uppvisar samma fel. Hur gör jag för att rätta dessa?

Har tittat på samtliga lev.fakturor (kollar verifikationer i mappen under boföringsåret) och det verkar som om de fakturor som står som

1. mottagna men ej betalda där syns moms
  2. betalda där har momsen försvunnit

Frågan är: Finns momsen ändå med på bokförda och betalda lev.fakturor?

Ingen som har någon ide?

Det är så det skall bokföras när man bokför enligt fakturametoden. (till skillnad från den alternativa metoden som kallas kontant- boksluts- eller korvkioskmetoden.)

Fakturans innebörd som varukostnad och momsfordran registreras när du tar emot den, och de beloppen tillsammans är din skuld till leverantören.

När du betalar fakturan minskar leverantörskulden med det belopp du betalar, som också minskar på bankkontot. (Bör vara samma belopp som fakturans att betala. Ditt exempel ovan en delbetalning?)

Den moms du betalar till leverantören är då redan bokad som en fordran på staten och regleras mot din utgående moms i nästa momsredovisning.

Vad menar du med delbetalning?

Jag läser 31301 kr på leverantörskuld och 1301 kr på bankkonto. När jag tittar närmare kanske 3:an är en del av kontonamnet.

Bortse då från den anmärkningen.

Om momsen inte är med på verifikationen så är den inte med alls. Där syns allt som är med.

Ser verifikationerna och de skickade leverantörsfakturorna olika ut, eller saknas momsraden på bägge ställena?

Jag har nu kollat leverantörsfakturorna och det verkar som om alla har moms. För att enkelt kolla detta gjorde jag en smart mapp för lev.fakturor, men bara med statusen mottagen.

På detta sätt kunde jag enkelt kolla upp varje faktura. I den vanliga mappen blir bilden lite rörig eftersom betalda blandas med mottagna och det gör det lite svårare att få en överblick.
Finns det något sätt att namnge smarta mappar? Jag har provat under redigera smart mapp men där verkar det som om innehållet kan redigeras, inte namnet.

Jag har upptäckt en bugg som gör att du inte kan döpa om smarta mappar i version 6. Jg åtgärdar den. Tack för tipset.