Lyckas inte få moms i fakturorna


#1

Jag lyckas inte få med någon moms på mina fakturor.
Den hjälp jag har funnit på er sida lyder:

“1. Har du skapat åtminstone en artikel, som du sedan ställt in som ‘förvald’?
2. Har denna artikel något försäljningskonto?
3. Har detta försäljningskonto någon momsnivå (titta under Information / Konton)?
4. Har denna momsnivå någon momssats (titta under Information / Moms)?”

Jag har ett gäng artiklar, och de har alla försäljningskonto. Det finns ingen kolumn för moms bland artiklarna för min del. När jag går in på Information / Konton så ser jag kolumnen för Momsnivå - men jag kan inte göra några ändringar i den. Hur ska jag göra?


#2

Om du inte kan välja momsnivå för försäljningskontot, är det av typ “Intäkt”?


#3

Det var jag som tittat slarvigt vad gäller momsnivå på försäljningskontot.
Dock (!) så kvarstår problemet med att jag inte får någon moms på mina fakturor. Det finns som sagt ingen kolumn för moms under Information / Artiklar.
När jag skriver fakturor så är kryssboxen för moms ikryssad. Bredvid den finner vi en ruta med gråfärgad text “Kontrollera momsnr”.


#4

I punktlistan ovan hänvisas inte till någon kolumn ‘moms’ under Information / Artiklar. (en sådan kolumn fanns tidigare i version 4, men alltså inte i version 5).

Om du ändrat så att alla punkter 1-4 är uppfyllda, kan du ta bort fakturans poster och lägga in dem igen så att ändringarna slår igenom?


#5

Ok, nu funkar det! Jag har en vän som kör med iOrdning 4 - detta i kombination med att jag inte tittade tillräckligt noggrant i instruktionerna rörde till det i mitt huvud. Tack för hjälpen.

Jag har noterat en annan liten detalj nu. Det ser ut som att öresutjämningen avrundar upp vissa gånger, och ner vissa gånger, när den ska avrunda 50 öre. Jag inbillar mig att den avrundar uppåt de gångerna då siffran framför är 5 eller mer? Hur kommer detta sig?