Moms-blankett uppdateras inte

Hej!

När jag nu har gjort min bokföring för perioden juli-september trodde jag att moms-blanketten skulle fyllas i automatiskt, men det står bara 0:or i fälten. Är det något jag måste göra för att denna ska uppdateras?

Har du ställt i momskoder för dina konton? Om du startade bokföringen med en av de inbyggda kontoplanerna så bör det redan finnas momskoder.

Momskoderna är kopplingarna mellan kontoplanen och momsrapporten. Varje fält i momsrapporten har en tvåsiffrig kod intill sig; det är momskoden. Gå in under Information / Konton så kan du ställa in momskoder för dina konton. Normalt rör det sig om ett tiotal konton som behöver momskoder. Om du vill kan du starta en ny bokföring med en medföljande kontoplan, gå in under Konton där, sortera efter Momskod och se vilka koder som är inställda där.

Skulle det vara så att du redan har momskoder men det ändå inte kommer upp något kan det bero på att du inte har några transaktioner för den period du valt. Om du har nollor på höger sida men inte på vänster sida, beror det troligtvis på att du redan klickat på “Skapa verifikation”, som skapar en momsavstämningsverifikation på periodens sista dag och därigenom “tömmer” kontona på högersidan och för över saldot till ditt redovisningskonto för moms. Det är så det är tänkt att fungera.

Jag startade en ny bokföring med en förvald kontoplan, EF K1.
Dessa momskoder har jag:

2640 Ingående moms (48)
3100 Momsfria intäkter (42)
2630 Utgående moms, reducerad 2 (12)
2620 Utgående moms, reducerad 1 (11)
2610 Utgående moms, oreducerad (10)
3010 Försäljning (05)

Jag har precis gjort drygt 20 verifikationer för den valda perioden (juli-sept 2013). Momsrapporteringen är inställd till var 3:e månad.
“Skapa verifikation” är grå och går inte att klicka på.

Vad kan det då vara?

Ingen som vet?

Du får gärna skicka bokföringsfilen till supporten på info@iordning.se så kikar vi på det.