Moms på fakturan


#1

Hej!

Har ett stort problem. Satt och fyllde i mitt företags första faktura med iOrdning 5, skrev in artikel nr, antal osv osv men sen när jag ska fylla i momsraden skriver jag “437,5” men när jag trycker enter blir det istället “7000:-” och det är ju väldigt fel, varför blir de såhär?


#2

Du behöver inte fylla i momsbeloppet själv, det räknar iOrdning ut. Så här gör iOrdning för att räkna ut momsen:

  • vilken artikeln är det på fakturaposten?
  • vad har denna artikel för försäljningskonto?
  • vilken momsnivå är inställd för försäljningskontot (normal, reducerad 1, reducerad 2 eller blank)?
  • under Information / Moms, vilken momssats är inställd för motsvarande momsnivå? Detta är förinställt på 25%, 12% resp. 6%.

#3

Löste det genom att, radera faktura raden och sen skriva in allt igen. Verkar inte som att momsraden aktivt ändrar sig efter ny information förens man tagit bort och lagt till raden igen.


#4

Nej, ändrar du någon av ovanstående punkter måste du ta bort och lägga till fakturaposten igen.


#5

Hej!

Momsen läggs inte in automatiskt på fakturan om man inte använder en redan sparad artikel i artikelregistret. Vad beror det på?


#6

Det har löst sig, hade glömt att välja en förvald artikel i artikelregistret.