Skulle nu betalslå en del fakturor. Får då upp en ruta som säger att momsen för denna period är stängd. Vilket den är för jag har redan redovisat den. iOrdning frågar om jag vill flytta till ny period eller öppna gammal. Jag väljer då att öppna gammal eftersom jag fortfarande kan ändra på skattemyndigheten. (Stänger ju 17/8.) Men när jag gjort det och betalslog alla fakturor så är momsen likadan?? Vad händer? När jag skapar verifikationen så fylls momsen i då. och om så är fallet, varför får jag frågan om att öppna en gammal om ingen förändring sker när den bokförs som betald??
Momsavstämning efter stängd verifikation
När du gjort betalningen så ligger verifikationen under Kommande. Har du markerat den och registrerat den där?
Ja, naturligtvis. Har aldrig förstått varför man ska vänta att registrera en verifikation när man gjort den. Och hade jag inte gjort det så hade jag ju inte fått förfrågan om att öppna den igen. Men det är inte det som är problemet. Problemet är att när den öppnas och jag betalslår en del fakturor som inte tidigare betalslagits med moms. Så blir det ingen skillnad. Så frågan är, registreras en fakturas moms när den registreras första gången? Eller när den betalslås? Om den registreras vid första tillfället, varför vill den öppna momsverifikationen när jag registrerar den som betald?
Om du kör fakturametoden kommer momsen när fakturan skickas. Om du kör kontantmetoden så kommer den när fakturan betalas.
Jag förstår inte riktigt hur du menar att du i efterhand lägger på moms på fakturan. Det är inget upplägg som det finns stöd för i iOrdning?
Nej det förstår inte jag heller, har jag sagt det? Ibland tänker jag mer än jag skriver… Men
- Jag registrerar en faktura med moms i levreskontran. (betalslår inte än)
- Momsperiden för april-juni kommer och jag redovisar den. D v s jag gör momsavstämningen och skickar in till skattemyndigheten. iOrdning skapar en momsverifikation och lägger den sist i perioden.
- Efter någon vecka bokar jag mina leverantörsfakturor som betalda.
- iOrdning talar om för mig att momsrapporten är stängd och frågar om jag vill öppna eller föra över momsen till nästa period eftersom jag ju redovisat den.
Nu till min fråga. Jag hade ett antal fakturor som inte var betalslagna i momsperioden,
Men momsrapporten gjorde ingen skillnad när jag öppnade den igen och gjorde om allting.
Så om iOrdning redovisar momsen i moimsrapporten när fakturan skrivs in. Så behöver jag ju inte få frågan om jag vill öppna den igen!? eller hur!
Jag kan inte bli tydligare än så här!
Mvh Peter