Har just börjat använda iOrdning7 och tycker det verkar finnas en del buggar. Börjar med denna:
Automatisk moms-uträkning vid skapande av ny verifikation fungerar ej. Orsaken tycker jag mig förstå:
Jag tittar under “STÄLL IN” i vänsterspalten “Moms”, där jag i IOrdning6 hade en massa konton angivna för olika momssyften. Dessa har ej följt med till iOrdning7. Men jag kan inte heller lägga in några konton alls där. För varje syfte/rad jag får bara en utfällningslist med ett streck och en bock. Kan ej välja något konto (eller skriva in något) överhuvudtaget.
Kanske har jag missuppfattat något?
Momsbugg?
Tack, ok, jag förstår, jag har lagt in momsnivåer på intäkts- och kostnadskonton men ej använt momskoder, varken på dessa konton eller på momskontona. Jag måste alltså mappa mot fältnumren på momsrapportformuläret.
Det var alltså mer sofistikerat än jag trodde. Jag hade tänkt räkna ut momsen automatiskt i en verifikation och låta den gå in på ett av mig valt momskonto helt enkelt. I slutet av året inspekterar jag kontot och fyller i momsformuläret själv. Men jag testar med mappningen nu då.
Om du inte vill använda den inbyggda momsrapporten kan du fylla i vad som helst som momskoder - det räcker för att du ska kunna välja dem under Ställ in / Moms.
Jag vet inte om jag ej förstått hur det hela är tänkt att fungera eller om jag missat ställa in något:
Jag importerar kontoutdrag, trycker på “Skapa verifikation” vid en betalning, låt säga 100 SEK. Trycker på “Kostnad”, anger kostnadskonto 6212 Mobiltelefoni, Klickar “Ja” på “Betalade du avdragsgill ingående moms?”. Det enda val som finns då är knappen “Bokför#nn”. Min tro är att verifikationen automatiskt skall bokföras som 80 SEK Mobiltelefoni och 20 SEK i Debiterad ingående moms (2641) om saker är rätt inställda??
Men jag får hela tiden 100 SEK i Mobiltelefoni.
Har ställt in följande:
Konto 6212 Momsnivå 25 %, ingen momskod (som ju bara gäller internationell handel för kostnadskonton)
Under “STÄLL IN” och “MOMS” momssats 25 % har jag valt konto 2641 för “Ingående moms”.
Konto 2641 har momskod 48 för momsrapporten.
Någon inställning jag missat?
(Inte heller fungerar det att bokföra en intäkt på samma vis, där jag lagt på moms, med motsvarande inställningar för intäktskonto)
Det låter som om du ställt in allt rätt. Kan du maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så får jag kika på det?
hmm, hela filen med suffix .bok som jag öppnar i iOrdning? Nja där ligger ju många års hela bokföring för mitt bolag med fakturor, bankkonton … inget man vill lämna över sådär. Jag kanske kan skapa ett dummyföretag och se om fenomenet upprepar sig