Momskod vid import av sie fil.

Hej,

Jag har importerat en sie4 fil med bokföring. Jag är lite osäker på vilka momskoder som gäller för vilka konton.
Har testat men förgäves misslyckats med moms inställningarna för att sedan kunna få med moms på fakturorna.

Dessa är alla konton som det finns pengar/rörelse på så jag antar att jag måste sätta momskod för alla dessa?

Se konton:
http://ladda-upp.se/files/2014/b102129.png

Du behöver en momskod på alla konton som du vill ha med i momsrapporten. Momskoden är den tvåsiffriga kod som står bredvid respektive fält i den rapporten.

När du ställt in momskoder kan du välja vilka konton som ska användas vid olika momssatser. Detta gör du under Information / Moms.

Ovanstående två steg behöver man bara göra om man utgår från en annan kontoplan än den som följer med iOrdning.

Därefter måste du välja momsnivåer på dina försäljningskonton (normal, reducerad, eller extra reducerad). Detta görs under Information / Konton.

Till sist går du in under Artiklar och skapar artiklar. Ställ in försäljningskonton för varje artikel. Om du inte vill använda artiklar måste du ändå skapa minst en artikel som iOrdning använder som “mall” för att veta vilken momssats du har på dina fakturor. Välj den förvalda artikeln (som alltså agerar mall) längst ner under Artiklar.

Tänk på att information om moms plockas från artikelregistret när du lägger till en fakturapost. Om du gör ändringar i en artikel måste du ta bort och lägga till fakturaposten igen.