Momsperioden syns inte


#1

Hej, jag har en bugg när det gäller momsperioderna, perioden april-juni visas inte, perioden oktober-december visas dubbelt som i bilden. Jag minns att perioden oktober-december var synlig redan i november, och såg då ut att vara den senaste, varvid jag också gjorde ett misstag och skickade in fel till SKV för perioden juli-september :slight_smile: Det verkar som att perioderna överlag buggar ur, olika perioder visas beroende av antingen tid eller hur många verifikationer jag lagt in, buggar en del iaf.

Jag beskyller inte programvaran för mitt misstag för övrigt, men det kan vara bra att veta att man som användare lätt gör ett sådant misstag om en momsperiod, mittemellan två perioder, inte visas. Jag har brutet räkenskapsår, 31 oktober. Använt iOrdning under ett år.

/ Pär

20

EDIT hade rört ihop periodenra lite, EDIT2 Ändrade rubrik till en mer korrekt sådan.


#2

Du måste göra momsavstämningarna i datumordning. Om du gör en senare momsavstämning först (dvs hoppar över en period) så kan du inte längre använda programmet för att ta fram den föregående momsavstämningen. Du behöver då ta fram denna momsavstämning manuellt med stöd av huvudboken.


#3

Tack Erik, det förklarar saken, jag valde på något vis fel momsperiod. Är det så att pågående momsperiod ska visas i listan? T.ex. som idag, borde jag se januari-mars?


#4

I popupmenyn visas

  1. avstämda momsperioder
  2. utgångna momsperioder efter senast avstämda momsperiod.

Det innebär att du inte ser innevarande momsperiod förrän slutdatumet nåtts.


#5

Hej Erik, då får jag meddela att jag ser “januari - mars 2023” i popupmenyn, how come? :slight_smile:


#6

Ja förlåt, det var jag som var ute och cyklade. Ja, innevarande momsperiod visas också.


#7

Okej inga problem, då är jag med :blush: