Några frågor kring egna mallar.

Är i färd med att göra egen fakturamall i mallredigeraren som bygger på BG130 spec. och har några frågor/funderingar om kring detta.

1. Jag har behov av tre fritextfält och vad kan jag förstå kan jag bara lägga in ett. Hur göra?
  2. När jag lägger in artikelrader med art.nummer, beskrivning summor etc. har jag för enkelhetens skull kopierat in fler kompletta artikelrader som bygger på rad 1, men detta verkar inte vara möjligt. Summor liksom artikelbenämningar hamnar lite i här och där i stället för att hamna i rad 1 sedan rad 2 osv. Går detta att lösa?

Roland

1. Det finns tyvärr inget bra sätt att komma runt detta. Du kan använda något av de andra fälten till fritextfält, t.ex. fraktsätt.
  2. Du ska inte lägga in flera artikelrader. Gör istället varje artikelfält (t.ex. artikelnummer) så högt som det utrymme du har i mallen. iOrdning fördelar sedan automatiskt fakturaposterna i detta utrymme.

Punkt 2 innebär att du bör se upp så att du inte använt några fält vars beskrivning slutar med “för fakturaposter” någon annan stans i mallen. Det totala utrymmet för fakturaposter per sida bestäms av höjden på det lägsta av alla dessa fält.