Nolla konton vid nytt räkenskapsår


#1

Jag lyckas verkligen inte få till det här med att bokföra in till årets resultat. Ska B9 vara tomt efteråt? Eller B10? Även efter jag gjort första verifikationen nästkommande år? Har försökt på väldigt många sätt och antingen blir det 0 i B9 eller massa minus. Undrar även, det finns ju en flik “räkenskapsår”, ska några konton in där eller ska man bara beräkna utifrån tidigare år? Om någon kan ge en utförlig beskrivning mellan alla konton och debit/kredit till mig vore det guld värt och hur man flyttar allting!
Om jag har en skickad faktura som inte blir betald förrän nästa år, ska jag då bokföra den på något sätt eller “bara” låta den ligga och skapa verifikation när den väl är betald fast det är nytt år då?

Tack!


#2

I slutet av året bokför du över hela årets resultat från kostnadssidan (normalt konto 8990 eller 8999) till eget kapital (något konto med B10). På så vis läggs din ackumulerade vinst eller förlust till ditt egna kapital. Exakt vilket B10-konto du ska använda kan jag inte svara på, men om du gjort en vinst är det debit på 8990/8999 och kredit på ditt B10-konto.

Alla skickade fakturor ska bokföras upp som kundfordringar vid årets slut. Detta gäller även om du kör kontantmetoden. Kör du fakturametoden görs detta automatiskt och det är anledningen till att jag brukar rekommendera denna metod.

Kör du kontantmetoden behöver det hanteras manuellt i tidigare versioner av iOrdning. I version 7 går det automatiskt förutsatt att fakturan hunnit betalas innan du gör bokslutet. Det räcker att markera den som betald. iOrdning gör automatiskt två verifikationer, en på årets sista dag mot kundfordringar och en på betalningsdatumet mellan kundfordringar och bankkontot.


#3

Jag vet att detta frågas om vid varje årsskifte, ni har inte med en funktion på er roadmap att automatisera bokslutet?


#4

Det är alldeles för många olika situationer att ta hänsyn till, så någon funktion för att automatisera bokslutet är inte aktuell.