Ny artikel och plus för e-faktura och årsrapport?

Hej!

Jag är nybörjare i programmet och har flera frågor

1. Hur lägger jag till ny artikel? Gör jag det i samband med att jag skapar fakturan för det gick inte att skriva något under rubriken Artiklar. Jag kunde heller inte ändra momsen till momnsfri på en artikel då jag har olika?
  2. Kan man bara skicka fakturan via e-post om man har plus? Kan jag få ut en SIE -fil utan plus?

1. Välj Artiklar i sidmenyn och lägg där till de artiklar du behöver. Momsen är kopplat till vilket konto du knutit till artikeln. Så i mitt fall har jag för artikel nummer 1 i beskrvining angivit “UX-konsulting” med ett standardpris i valuta SEK och enhet h (eller t om man föredrar det). Jag har även angivit att det är en tjänst kopplat till försäljningskonto 3000 som har en momssats på 25%. För mina norska kunder har jag för artikel 2 istället angivit NOK som valuta och försäljningskonto 3300 som inte har någon momssats. Så för att kunna ange momsfri behöver kontot ha en momssats på 0%. Dessa hittar du under Konton i sidmenyn. Du kan ev. behöva ange artikeln igen på fakturan efter du har skapat en sådan.
  2. Du borde kunna skicka faktura utan Plus via epost. Du behöver förmodligen ha lagt till kunden och dess e-postadress i Kontakter (sidomenyn) och ev. även fyllt i alla dina egna uppgifter under Företag (sidomenyn). Enligt bifogad bild ser SIE4-import och export fungera från Mini och upp.