Nytt bokföringsår


#1

Har skapat ett nytt bokföringsår för 2016/2017 eftersom vi har brutet räkenskapsår. Då går det inte att få ut balans och resultatrapporter på det gamla bokföringsåret. Kan det vara riktigt? Verifikatnummerserien fortsätter även på det gamla bokföringsåret. Jag önskar börja på ver.1 för det nya bokföringsåret. Är det möjligt? Är det fortfarande möjligt att lägga in nya verifikat (bokslutsposter) på det gamla bokföringsåret när man börjat på ett nytt? Har Mac OSX El Capitan version 10.11.6. och har nyligen uppgraderat Iordning.


#2

Du kan byta räkenskapsår i balans- och resultaträkning med den lilla popupmenyn nere till vänster.

Verifikationsnumret bör automatiskt byta till #1 (dvs knappen för att bokföra byter titel till “Bokför #1”) när du väljer ett datum i det nya året.


#3

Tack för svaret! Har nu bokfört juli månad 2016 och det funkade bra med att få rätt verifikatserie och att få ut momsrapport m.m. Är det fortfarande möjligt att lägga in nya verifikat på det gamla bokföringsåret när man börjat på ett nytt bokföringsår? När jag nu går in i det gamla bokföringsåret 15/16 och väljer nytt verifikat kan jag inte ändra datum tillbaka till sista juni. Det behöver jag för att få in bokslutsposterna för det bokföringsåret 15/16. Finns det något sätt att fixa det?


#4

Klicka på det lilla hänglåset bredvid kalendern. Då släpper programmet på spärren som normalt gör att du inte kan bokföra en tidigare verifikation.


#5

Jättebra! Tack för snabba och bra svar!!