Önskemål:Funktioner

Kan man få önska sig stöd för QR-koder på fakturor i kommande versioner.

Hör av dig på info@iordning.se så kan jag maila över en kortfattad dokumentation.

Hej Erik! Jag skulle absolut kunna tänka mig utöka iOrdning funktionalitet med denna via en insticksmodul. Nu är frågan bara var man hittar API/SDK dokumentation. Det enda jag hittar är koden till löneberäkningen på GitHub.

Du kan tilldela fakturanummer manuellt, men det finns tyvärr inte stöd för avancerade serier som de du beskriver. Vill du köra med dessa fakturanummer måste du alltså själv lägga in numret (eller skriva en insticksmodul).

Möjlighet att ange egen mall för fakturanummer istället för klassiska (1,2,3…) i inställningar. Många företag har egen numrering vilket gör att det inte går att gissa sig fram till hur många fakturor de skickat ut hittills såsom iOrdning:s.

Några exempel:
{C}{YYYY}{MM}{DD} blir 920150319
{YYYY}{MM}{C}{A} blir 2015031991000
2015 {C}{N} blir 2015 9 384

{YYYY} = År i fyrsiffrigt format
{MM} = Månad med inledande nolla
{DD} = Dag med inledande nolla
{C} = Kundnummer
{A} = Belopp utan decimaltecken
{N} = Fakturans ordningsnummer, samma som nu

Det finns redan stöd för QR-koder i “usingqr”-format:
http://www.usingqr.se

Detta fält finns dock inte med på de inbyggda fakturamallarna, så om man vill använda det får man skapa en egen fakturamall och lägga in fältet “QR-kod”.

Ja jäsiken! :slight_smile:
Testade genast, men får det inte att fungera. Antingen får jag ”Ogiltig QR-kod”, eller så kraschar appen (Swedbank).
Är det vissa fakturafält som är obligatoriska för att det ska fungera?

Läst pdf’en från usingqr. Scannat koden med en annan läsare. Alla obligatoriska fält finns med och ser ut som exemplen. Ändå kraschar appen.

Ok, och med appen menar du Swedbanks app?

Ja Swedbanks app.
Har fortsatt att testa. Såg att posten ”iref” inte var en sträng. Fixade detta genom att göra en qr-kod i InDesign. Ändrade även ordningen på posterna för att exakt överensstämma med exemplen. Kraschar ändå, både privat- och företags-appen. Om jag tar ett exempel från pdf’en och gör den i InDesign, fungerar det i appen.
Så det hela är väldigt mysko. Kanske någon ”överflödig” post som ställer till det. Jag testar vidare.

Tror jag hittat det. Posterna idt och ddt var inte heller strängar.

Ok, jag har ändrat idt, ddt och iref till strängar i nästa uppdatering.

due, vat och vh ska vara nummer. Nu är de strängar.

De var strängar även innan? Hur som helst, jag har tagit bort citationstecknen i nästa uppdatering.

Hej,

Under Övrigt / manuell verifikation:

Hade varit bra med möjlighet att utföra enklare matematiska operationer direkt i rutorna för debit och kredit då man ofta behöver räkna ut belopp ex moms osv.

Exempel:
Konto Debit Kredit
1510 1000
3042 0,81000
2611 0,2
1000

Martin

Ok, tack för tipset. Jag lägger in det på förslagslistan.