Nja, problemet är att det krävs en massa fler rader i verifikatet.
Jag fakturerar i Euro, men kontona är i GBP. Det betyder ju att jag använder en växelkurs vid faktureringen, och en annan vid betalningen.
Men dessutom har nästan alltid sändande bank, eller mottagande bank, eller bägge, avgifter som jag vill boka in.
Exempel: Jag fakturerar 2000 Euro, vilket blir 1473.48 pund. Vid betalningen skickar en USA-firma 2000 Euro, deras bank drar 10 Euro från det, 1990 Euro blir den dagen 1493.24 och vår bank drar 6 pund från det.
Verifikatet måste då visa 1473.48 in på kundfordringar (eftersom kunden betalt hela beloppet, dvs 2000 euro), 10 euro (omräknat till 13.33 pund) in på “kunders bankavgifter”, 6 pund in på bankavgifter, 1487.24 in på banken och mellanskillnaden på växelkursförluster.
Du kan förstås lägga till hantering av allt det där, men det jag menade var att det blir enklast, och mest heltäckande, om jag bara får möjlighet att lägga till raderna för detta, eftersom det säkert finns andra fall som kräver ytterligare saker.
För normala, enkla, fakturor i samma valuta funkar ju ditt formulär utmärkt, och jag kan kanske lära mig att skriva in lagom korrigerade värden i formuläret för att få kundfordring och bank rätt, men jag tror det enklaste är att kunna korrigera alla raderna. (Går jag in där och “pillar” så riskerar jag förstås att det blir fel, men det är helt ok.)
Jag skulle väldigt gärna kunna nyttja faktureringen så jag får dess solklara fördelar. (Har inte kollat om jag i ditt program kan se en komplett historik över vilka produkter en viss kund köpt, men det är bara ett sånt exempel.)