Öppna mailfönster med pdf-faktura fungerar inte


#1

Jag försöker använda funktionen att direkt bifoga en pdf-faktura som bifogas ett nytt epostfönster med kundens epostadress.Knappen blinkar till, men inget mer händer. Nu måste jag istället skriva ut alla fakturor som pdf:er, lägga i en mapp, skapa epostfönster manuellt, kopiera/klistra in adressen, bifoga pdf:en och skicka. Trassligt och lätt att tappa bort sig, eftersom jag till 99,9 procent fakturerar via epost.
(Jag kör iOrdning 7.5.3 / MacOS 10.11.6 /Apple Mail som standardmailprogram)


#2

Ok. På just 10.11 använder denna funktion en annan del av operativsystemet. På macOS 10.12 eller senare så används en nyare plattform. Jag får kika på detta.

Tills vidare kan du dock få det lite snabbare genom att i utskriftspanelen klicka på knappen “PDF”, sedan “E-posta”.


#3

Tack för snabbt svar (på en helgdag!).
Jag borde väl kanske uppgradera mitt system till 10.12, men väntar med det så länge det går av stabilitetsskäl. Att eposta pdf:en direkt från utskriftsmenyn underlättade ju ett par steg, men strular typ var fjärde-femte gång (“Pluginprogrammet saknas”) men funkar sen när man gör om det.


#4

Om du får “plug-in-programmet saknas” så beror det på att du har något annat program som tillhandahåller en global delningsfunktion, och att denna insticksmodul krånglar. Det är tyvärr ganska svårt att ta reda på vilket annat program det är.


#5

Nu uppgraderade jag till MacOS 10.12 och skicka-knappen fungerade sen direkt. I mitt fall är det alltså inte längre något problem, men det kanske finns andra som av olika skäl är kvar på 10.11.

Tack för snabb (och bra) respons hursomhelst!