Påminnelse för e-faktura

Hej!

Jag råkade för första gången ut för att en e-faktura in betalats i tid. Jag försökte därför skicka en påminnelse genom att markera fakturan och klicka på “Lägg till påminnelse”. Jag fick ingen respons från programmet, mer än att texten “Mottagen” försvann från kolumnen “E-faktura”.
Hur vet jag att påminnelsen gick iväg? Går det ens att skicka påminnelser för e-fakturor?

Detta lägger till påminnelsen till fakturan i iOrdning - du behöver skicka den uppdaterade fakturan till kund (om du lagt på en påminnelseavgift på fakturan - annars kan det ju räcka med att skicka en påminnelse till personen som ska attestera eller motsvarande).

Ok, så det går inte ut nån påminnelse via e-fakturasystemet alltså?

Nej, inte automatiskt.

Nu blir jag lite förvirrad. Du säger “inte automatiskt”. Men när jag manuellt lägger till en påminnelse på en faktura skickad som e-faktura, händer det då något annat än att den noteras i mitt iOrdning? Får mottagaren någon notis via Peppol eller måste jag kontakta dem på annat vis?
(bara så att jag inte missförstår)

När du gör en påminnelse i iOrdning händer detta:

1. Den blir markerad med “Påminnelse” i iOrdning.
  2. (Frivilligt) en påminnelseavgift läggs på fakturan.

Om du lagt på en påminnelseavgift behöver du skicka en uppdaterad faktura till kunden (oavsett om den gått iväg vanligt eller via PEPPOL). Detta görs inte med automatik. Du behöver initiera detta precis som om fakturan vore nyss skapad.

Ok, med risk att bli betraktad som korkad:

Med en faktura som initialt skickats på papper eller med e-post är det ju tydligt att man behöver skicka påminnelsen på samma sätt, alltså på nytt. Men fortfarande fattar jag inte om påminnelsen (utan påminnelseavgift för min del) för en e-faktura måste skickas via e-post (eller på papper) eller om det går att skicka en e-faktura-påminnelse via PEPPOL.

Det är nog jag som är otydlig. Det går att skicka en e-faktura-påminnelse via PEPPOL.

Ok, tack! Då är det utrett.