Peppol utan GLN


#1

Ska skicka en faktura till kommunen som hävdar att de inte har ett GLN nummer som jag brukar använda till andra kommuner eller kommunala verksamheter jag fakturerar. De säger att det räcker att ange Peppol numret.

Var ska jag ange det? När jag fyller i det under kontakter under “PEPPOL GLN:” så blir det rödmarkerat.

Nu provade jag fylla i det under Inköpsorder 0007:5560502683

Tack på förhand

/Johan


#2

När numret börjar med 0007 så använder de sitt organisationsnummer som PEPPOL-brevlåda. Du ska då lämna “PEPPOL GLN” blankt under kontakter, och bara fylla i organisationsnumret. Som inköpsordernummer kan du välja vad som helst (men det får inte vara blankt p.g.a. krav på PEPPOL-fakturor).


#3

Stort tack!
Det fungerade suveränt tog bort - i orgnummret så gick det toppen

/Johan


#4

Hej! Hur ska PEPPOL ID vara formaterat när det skrivs som organisationsnummer för att det ska vara möjligt att skicka e-faktura? Min arbetsgivare använder PEPPOL men inte GLN, precis som situationen trådstartaren beskriver. Tack på förhand!


#5

Ange då bara organisationsnumret (under Kontakter) precis som vanligt, dvs XXXXXX-XXXX. Lämna “PEPPOL GLN” blankt.

PEPPOL-adresser skrivs ibland 0007:XXXXXXXXXX, då ska man bara göra som ovan, dvs skriva organisationsnummer, och lämna PEPPOL GLN blankt. Om det istället står 0088:XXXXXXXXXXXXX så är det en GLN-adress och man behöver fylla i både organisationsnumret, samt skriva dessa XXXXXXXXXXXXX (13 siffror) i PEPPOL GLN-fältet.


#6

Är det bra eller dåligt att fältet blir rött när jag skriver in GLN, det är 13 siffror som enligt kunden utgör deras eID/GLN. De har även något de kallar för PEPPOL ID som är ovan nämnda 0007:orgnr. Ska jag köra på att skriva in orgnr och lämna GLN blankt då kanske?

Har inte testat att skicka någon faktura än, testar bara om det gick att lägga upp kunden. De rekommenderar att jag använder Inexchange och det har jag testat tidigare, men det blir ju merjobb att blanda in ett annat system.

/Mattias


#7

Om det är rödmarkerat så är det nog ett ogiltigt GLN. Utöver att kontrollera att det är rätt längd så kontrolleras också en checksiffra (dvs inte alla 13-siffriga nummer är giltiga GLN). Du får gärna maila över numret till info@iordning.se så kan jag kika på det.

Det är inte helt uppenbart från din beskrivning var brevlådan ligger. Förutsatt att GLN är giltigt är det normalt sett inga problem att lämna båda ifyllda. iOrdning gör då en förfrågan på båda, och använder den första av dem som accepterar fakturor i standardformatet BIS Billing 3.0.


#8


#9

Detta visade sig vara en bugg i iOrdning, som felaktigt rödmarkerar GLN när det slutar på en nolla. Jag åtgärdar det till nästa uppdatering, tack för tipset!
I detta fall verkar brevlådan vara deras organisationsnummer. Fyll i organisationsnumret (utan 0007) vid Organisationsnummer och lämna GLN blankt.