raderade fakturor

När jag bokför dyker “skickad faktura” upp, på fakturor som inte (längre) existerar.
Jag tror att detta beror på att jag raderat dem, och har då trott att de är borta ur systemet (t ex missat med datum, och gjort om en faktura. eller att en ändring uppstått så jag helt enkelt har tagit bort och gjort om den). Ett faktura-nr finns i 2 ex också fast bara en finns.
Hur kan jag lösa detta?
Kan jag se de raderade någonstans?
mvh, anna

Som jag tolkar det du skriver rör det sig om verifikationer för dessa fakturor, som ligger kvar under “Kommande”. Dessa bör dock tas bort automatiskt när du tar bort en faktura. Vilken version av iOrdning 5 kör du?

Om det ligger verifikationer under Kommande som du inte vill ha kan du markera dem och trycka på knappen ‘delete’ på tangentbordet (eller fn+backspace om du saknar delete-knapp).

Hej igen.

Jag har raderat fakturorna efter att ha skickat dem (genom att klicka på det lilla hjulet nere tv och radera). Det är när jag nu sitter och gör verifikationer, som fakturor dyker upp och skickas (automatiskt) men i listan med fakturor finns dessa inte med.

En faktura finns även dubbelt, då en av dem existerar och den andra inte.

Alltså bokförs de som skickade och in på kundfordringar men fakturan finns inte på riktigt och har aldrig skickats till kund.

Förstår att jag skulle ha tagit bort de under kommande direkt, och problemet varit löst. Men hur ska jag göra nu? De har redan blivit verifikationer som skickade fakturor.

Jag har version 4.2.17
men planerar att uppdatera till 5 nu när jag har en ny dator. Kan jag göra det mitt i en pågående bokföring?

En ide jag kom på själv är att helt enkelt ändra i verifikationen manuellt och “nolla” den!?

Jag är med på hur du menar - verifikationerna som dyker upp ligger under “Kommande” och väntar. Du bör ta bort dem därifrån på det sätt jag beskrev i förra inlägget.

I version 5 görs detta automatiskt.

ok tack. Kan jag uppgradera till version 5 nu utan att något förändras i det här årets bokföring?

Ja, det är inga problem. När du uppgraderar konverteras din bokföringsfil till ett nytt format. Ta gärna en säkerhetskopia, så kan du enkelt återgå om det inte blir som du tänkt.