Använder mig flitigt av pending-funktionen för skickade fakturor, och det vore smidigt om den räknade med dessa i statistiken och graferna på översikt-sidan också. Pie-charten med konton verkar få med den, men i övrigt ser det ut som att alla tabeller och grafer skippar dessa tills de har bokats in i “huvudboken”.
Räkna med pending-transaktioner på översikt-sidan
Det som ligger under Pending/Kommande är inte bokfört. Har du kvar verifikationer under Kommande har du inte bokfört fram till dagens datum och översiktsvyn är därför inaktuell. Detta gäller även det runda diagrammet.
Det skulle gå att räkna med verifikationer under Kommande rent tekniskt, men det skulle göra gränsen mellan bokfört / ej bokfört luddigare och det tycker inte jag är bra.
Okej, kan gå med på logiken om luddigare gränser vilket inte är så bra nej. Vill dock fortfarande påstå att runda diagrammet tar med kommande transaktioner, om jag jämför värdet på konto 1500 i ledger och runda diagrammet i overview så stämmer inte beloppen överens. Värdet i ledger är värdet för allt som faktiskt är inbokat, medan värdet i runda diagrammet är det bokade värdet + kommande.
Ah, du har helt rätt, detta är nu åtgärdat (så att det runda diagrammet bortser från Kommande). Tack för tipset.
Tack själv, skönt att allt på den sidan räknar på samma värden nu Om jag får lämna ett förslag samtidigt så vore det ju extra kul om man i inställningar kunde bocka för att den ska ta med kommande (av som standard), på så sätt så väljer man ju själv var man vill dra gränsen för bokfört/inte bokfört