Rot-avdrag och fakturasumma


#1

Jag ska fakturera med ROT-avdrag på faktura och jag har läst dina instruktioner Erik hur man lägger upp en ROT-artikel osv men har några frågor/önskemål.
Ett exempel:
Om hela arbetet kostar 10000:- så ska kunden betala 7000:- efter ROT.
Jag vill då (och skatteverket…) att totalsumman för arbetet 10000:- står på fakturan samt summan vad kunden ska betala, 7000:-. Som det är nu så blir totalsumman på min faktura 7000:-. Hela summan för jobbet, 10000:-, finns ju inte med.
Enligt dina instruktioner ska man lägga in ROT-avdraget som en minuspost, vilket dras bort från Hela summan, 10000:-,men den summan visas ju inte på fakturan. Det blir diffust för mig att inte se totalsumman samt summan som kunden ska betala.
Hur löser jag detta smidigast? Hur har andra löst detta? Så summorna etc hamnar rätt i bokföringen också.
/Håkan


#2

Skulle verkligen behöva tips och repsons på mina frågor…


#3

Du ser väl summan indirekt i och med att du ser storleken på ROT-avdraget? Vill du förtydliga detta på något sätt kan du göra det med kommentarsfältet på fakturan.


#4

Jo jag kan ju addera fakturasumman och kundens rotavdrag vilket ger totala kostaden. Men enligt skatteverkets regler ska totalsumma ex och ink moms, skattereductionen etc vara med…
"8. Fakturans totala belopp exklusive och inklusive moms, även momsens storlek och procentsats.
9. Skattereduktionens storlek."
Jag kan ju förvisso skriva Rot-summan i meddelanderutan men då faller ju tipset att lägga in Rot som en artikel och få in den i bokföringen?

Det är detta som gör mig fundersam. Vill gärna undvika frågor senare från Skatteverket.