Saknar konton, moms är på fel ruta och är tjänsten momsfri? Hjälp!

Hej, köpte precis iOrdning programmet. Bokfört alla mina verifikationer från 2014.

Jag vill bokföra min försäljning av tjänst till privat person -och näringsidkare men finns inget konto till det. Så när jag bokföra en momsfri inkomst som läggs in på bankkontot så hamnar det i “Övrig försäljning m.m.” konto 42 i momsrapporten. Det är meningen att den ska vara på konto 40 enligt Skatteverket.

Vad ska jag göra?
Stämmer det att det ska vara momsfritt om man säljer en hemsida till en privatperson eller näringsidkare utanför EU (Norge)?

Med vänliga hälsningar
Tommie

Ingen hade koden 40 så då bytte jag “Momsfria intäkters” kod från 42 till 40. Kan man göra så eller är det fel?

För att svara på din momsfråga: kolla under “Konton”, vad har Övrig försäljning m.m." för momskod där? Den koden brukar motsvara rutan i rapporten (med reservation för att ngt kan ha hänt nyligen).

Ett annat problem är att jag säljer 2 momsfria tjänster men 1 ska vara på momskod 40 och 1 på 39. Hur ska man få 2 momsfria inkomster till 2 olika momskoder när det bara finns 1 alternativ för momsfritt?