Hej, jag har bytt dator men lyckas inte autentisera iOrdning med mitt tidigare serienummer. Vad gör man?
Serienummer
Ett serienummer fungerar bara till en viss version av iOrdning. Så här ser serienumren ut:
XX-XXXXXXXX-XX : iOrdning 3
XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX : iOrdning 4
XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX : iOrdning 5
Kan du kontrollera serienumret mot versionen av iOrdning du försöker registrera?
Jag har ett serienummer till iOrdning 4 som jag gärna vill fortsätta använda. Men den versionen verkar inte finnas kvar för nedladdning?
Tackar!
Jag laddade ned iOrdning 5 och försökte registrera serienumret, men det gick alltså inte. När jag nu hämtade iOrdning 4 kan jag inte öppna min bokföringsfil. Det står att “Den här versionen kan inte öppna 5.0-filer”. Finns det något sätt att öppna min bokföringsfil i 4.0?
Inte direkt, tyvärr. Det finns två alternativ:
- använd en säkerhetskopia (vi rekommenderar att du säkerhetskopierar din bokföringsfil efter varje gång du bokfört; det är dessutom ett krav enligt bokföringslagen).
- en dold automatisk säkerhetskopia som iOrdning gör innan filen konverteras.
Så här kan du göra för att lokalisera och öppna den dolda säkerhetskopian:
- Starta Terminal (under Verktygsprogram i din program-mapp).
- Klistra in detta och tryck Retur:
find /private/var/folders -name ‘*.bok.backup’ 2>/dev/null - Nu får du en eller flera sökvägar till bokföringsfiler. Välj en av dem, och markera allt fram t.o.m. det sista snedstrecket (’/’). Välj Redigera > Kopiera
- Gå till Finder och välj Gå > Gå till mapp. Klistra in sökvägen.
- Nu får du ett Finder-fönster som innehåller en mapp som slutar på .bok.backup. Ändra namn på denna så att den slutar på .bok istället för .backup.
- Kopiera ut filen till t.ex. ditt skrivbord, och öppna den i iOrdning 4.
Jag fick fram en lista med mappar men det står “permission denied” på alla. Jag har ett administratörskonto men det kanske ändå är låst på något sätt, kan kolla med IT-administratören.
Tack för hjälpen!
Hmm, det kommando som jag skrev skulle uttryckligen inte skriva ut alla ställen där du får “permission denied”. Skulle du kunna skicka en skärmavbild över Terminalen till info@iordning.se?