Skapa nytt konto för köp med omvänd skattskyldighet

Jag försöker skapa ett nytt konto för de inköp utan moms jag gör över webben.
Det som behövs är alltså ett konto där jag registrerar köpet och momsen läggs på och förs in som en skatteskuld.
Samtidigt vore det förnämligt om momsen skrevs in i ruta 20 och/eller 21. För att sedan summeras i ruta 30.

Har nu kommit så långt att jag har ett konto där köpet registreras som en kostnad, men av någon anledning adderas moms på köpet både som en debet och kredit skatteskuld…
Vad gör jag för fel?

Använder du Kostnadsfliken? När du bokför ett inköp utan moms med omvänd skattskyldighet ska du få två momsposter - en debet för ingående moms och en kredit för utgående moms för omvänd skattskyldighet. Är det vad som händer?

Hej!
Jag sitter med precis samma sak nu och finner inte något “kostnadskonto med en momskod för omvänd skattskyldighet” - jag kanske ska skapa det själv(!?) men hur går jag i så fall till väga och vad ska det heta?
Såå tacksam för snabbt svar!

Jag har svarat dig via mail, men skriver här också utifall att någon annan är intresserad:

Titta i momsrapporten. Där ser du tvåsiffriga nummer invid varje fält. Inköp av tjänst från annat EU-land ska in i ruta 21. Du behöver då använda ett kostnadskonto med momskod 21. Detta ställer du in i kontoplanen. Du bör använda ett separat kostnadskonto för detta (dvs inte blanda denna typ av inköp med inköp av samma saker från Sverige).