Skapa SRU-filer (och skicka till Skatteverket)


#1

Finns det några planer på att kunna skapa SRU-filer direkt från iOrdning? Att även direkt kunna skicka in till Skatteverket vore en bonus.


#2

Nej, det gör det inte, tyvärr.


#3

Inte ens långsiktiga planer?


#4

Nej.


#5

Ok, då får vi väl hoppas att SKV tillåter att man fyller i INK2R etc på nätet snart.


#6

Ja. Vid en första anblick tror man ju att man kan lämna inkomstdeklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida, men sen inser man att bilagorna måste skickas på papper.

Direkt “ADB”-lämning är som sagt inte aktuellt i iOrdning.


#7

Ja man blir ju lite snopen när alla bilagor måste lämnas in på annat sätt.

Eftersom det är ett hyfsat enkelt format på filerna kan man som jag skapa SRU-filerna manuellt och skicka in via Skatteverkets hemsida men det vore så klart smidigt om man kunde få filerna direkt från iOrdning.

Själva uppladdningen är ju en markant större sak att lösa, men att ta fram filerna kan ju inte handla om sn så stor arbetsinsats? Jag kan fixa det om du inte känner att du har tid. :slight_smile:


#8

Nej, det är inte tiden, utan supporten jag är oroad över. Jag får fundera lite.


#9

Kanske en plugin likt lönemodulen?


#10

Det går absolut att skapa en plug-in för detta om man vill.


#11

Hur skulle man gå till väga då?


#12

Här finns en kort dokumentation om hur man skapar insticksfiler till iOrdning. Jag hjälper gärna till med praktiska råd kring detta, men det förutsätter att man har kompetens inom Objective-C / Cocoa:


#13

Kan man fylla i uppgifterna som man får från iOrdning (Resultaträkningen och Balansräkningen) i SRU-program som eDeklarera.se ?

Och varför gör ni inte bara något liknande “gratis”?


#14

Export av SRU-filer är med i kommande iOrdning 6.


#15

Okej! När kommer iOrdning 6 vara fungerande? Och måste man uppdatera sin dator till “ett nytt” system för att det ska fungera?


#16

iOrdning 6 kommer att kräva Mac OS X 10.10. En betaversion kommer förhoppningsvis under dagen.