Skatt på årets resultat i AB påverkar resultatet


#1

Ställs inför ett litet problem när jag ska bokföra skatt. Beräknad skatt på årets resultat hamnar i 8910 och ställs mot 2512, skatteskulder. Inget problem där.

Men då skapas en kostnad - som antingen hamnar på innevarande räkenskapsår och drar ner resultatet (som skatten baseras på) eller på nästkommande år som en kostnad där (något som bara skjuter på problemet). Detta är inte en kostnad och jag får inte dra av den.

Det finns en notering för resultat under Räkenskapsår - där borde det även finnas resultat efter skatt - eller finns det någon annanstans? Jag kan ange resultat-konto, men inte skattekonto.

Har jag missat något? Hur bokför man skatten?


#2

Det är skillnad på skattemässigt resultat, d v s det som skatten beräknas på. Den finns inte på något enskilt konto utan påverkas ju av t ex ej avdragsgilla kostnader (repr. överstigande avdragsgräns) och skattefria intäkter (t ex ränta på skattekontot) etc. Beräknade skatten bokför du som ovan, d v s D8910 och K2512.
Säkra att alla andra balanskonton är bokförda korrekt, t ex ränteintäkter från bank.
Årets resultat (som du nu ser i balansrapporten/resultaträkingen) postar på D8999 och K2099 (om det är vinst, annars tvärt om). Det är det sista du gör för året. Det är alltså resultatet efter skatt.