SRU koder

Hej

Jag undrar om någon kan hjälpa mig! Jag är helt förvirrad över 6 SRU koder som jag måste lägga in manuellt i programmet. Koderna tillhör följande konton:

1390
2081
2086
2091
2098
2099

Jag har tittat på www.bas.se men fattar verkligen ingenting.
Är det någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

Mvh Sandee

SRU-kopplingarna på www.bas.se finns på den här länken:
http://www.bas.se/sru.htm

Välj rätt företagsform. Tyvärr är kopplingarna “på fel håll”, dvs för en viss SRU-kod får du reda på vilka konton som har motsvarande kod. Du måste därför leta igenom tabellen efter varje konto.

Även i min kontoplan saknas det ett gäng SRU-koder, men när jag lägger till dem manuellt och klickar på “Konvertera SRU-koder” under INK2R så tas allting bort igen och jag får varningen om att det saknas eller är tvetydig SRU-kod till kontona.

Bugg?

När du klickar på konvertera SRU-koder ställer programmet in alla koder och tar bort alla som anses vara felaktiga eller tveksamma. Det går därmed inte att trycka på den flera gånger för att till slut inte få upp något felmeddelande.

Hur ska jag bli av med felet då? Jag har även testat att starta om iOrdning, ändra i kontoplanen, spara och avsluta för att sedan öppna iOrdning igen och klicka på konvertera SRU-koder, med samma resultat. Mina ändringar försvinner.

Om jag startar ett nytt företag baserat på BAS 2013 AB och kollar kontoplanen finns t ex SRU-kod för 2081 där. Klickar jag på konvertera SRU-koder får jag samma varning, och när jag sedan kollar kontoplanen är SRU-koden för 2081 borta.

Det är något jag inte förstår här.

Hur exporterar man de bilagor (SRU-filer) som behövs till inkomstdeklarationen förresten?

När du klickar på “Konvertera SRU-koder” ställer programmet in de koder som det kan. Därefter får du själv lägga in koder för de konton som programmet rapporterar. Detta kan du göra med stöd av www.bas.se.

Vilka bilagor syftar du på till inkomstdeklarationen? INK2R / INK4R kan du få ut i PDF genom att skriva ut dem och välja “PDF” i utskriftspanelen.

Men varför tar konvertera SRU-koder bort koder som redan finns?

Jag tänkte på filer man kan skicka till SKV istället för att lämna in papper.

Det går inte att ta ut elektroniska filer för INK2/4R och NE, annat än PDF från iOrdning.

Befintliga koder tas bort för att det inte av misstag ska ligga kvar felaktiga koder. Det är då mycket enklare att identifiera att något är fel, än att hitta en felaktig kod i mängden.

Fast knappen tar ju bort korrekta SRU-koder. Jag inser att man inte ska konvertera koderna om man inte har en gammal kontoplan, men hela funktionen känns lite förvirrande. Nu förstår jag dock bättre hur den fungerar, tack för tålamodet. :slight_smile:

Lägg gärna till export av elektroniska filer till kommande funktioner.

Går det att komplettera med andra program (för just SRU).

Alltså kan man fylla i uppgifterna som man får från iOrdning (Resultaträkningen och Balansräkningen) i program som “exelent.se” eller “eDeklarera” ?