Varför heter SRU-koderna B1, B1 osv i min enskilda firma men 7522, 7523 osv i mitt AB.
Ser att kontoplanen är annorlunda också. Är det något annat jag måste tänka på nr jag
drar i gång AB vad gäller iOrdning?
SRU
Nej det har du ju rätt i… Men det var mest att jag upptäckte det när jag skulle jämföra mina konton. Spelar alltså ingen roll.
Koderna kopplar till olika rapporter, NE resp. INK2R. Du kan se dessa kontoplaner med SRU-kopplingar på www.bas.se.
Användandet av iOrdning skiljer sig inte i AB jämfört med enskild firma, även om bokföringen naturligtvis gör det till viss del.
Ok, tyckte bara det var konstigt att de heter B1 os v i min befintliga bokföring och nu helt plötsligt fick en annan serie. Det gör att det blir mer komplicerat att starta en ny bokföring med nya BAS 2014. Om jag vill skapa nya artiklar och konton vilket jag måste göra… I NER rapporten står det ju för övrigt fortfarande B1. Hur ska jag kunna veta att jag gör kopplingarna rätt. Är det bara att chansa att det blir rätt om jag nu använder blanketten från bas.se