Ta bort bokföringsår?


#1

Jag råkade skicka en faktura som jag satt betalning på 2021 på. Vips skapade programmet, iOrdning6, ett nytt bokföringsår åt mig. Jag hittade och kunde ta bort fakturan men bokföringsåret finns kvar och nu när jag skall bokföra en verifikation så skriver den in den i 2021. Jag kan inte datera den tidigare för det godtar inte mitt program. Så hur gör jag nu?
Kan inte vara den första som gjort denna tabbe…eller??
//anders


#2

Om du går in i verifikationslistan för 2021, är den då tom? Om den är det, så kan du ta bort året under Information / Räkenskapsår. Annars kan du inte ta bort räkenskapsåret.


#3

Nä, den var ju inte tom för min skickade faktura låg där. Men, tack och lov, hade du byggt in den förnämliga funktionen, typ time machine, så jag kunde öppna en äldre sparad bokföring och backa tillbaka på det sättet.
Såg inte den från början och blev så lycklig när den fanns.
Det hade alltså inte funnits någon återvändo annars, eller hur skulle jag gjort?
//a


#4

När du markerar en faktura som betald hamnar verifikationen under Kommande, och hindrar inte ett räkenskapsår från att tas bort. Det är först när verifikationen bokförs antingen genom att du kommer ifatt med din vanliga bokföring eller att du manuellt klickar på “Bokför” under Kommande, som verifikationen blir bokförd i räkenskapsåret.

Om du av misstag bokför en verifikation på fel datum kan du välja menyn Redigera > Ångra. Detta går att göra tills dess att du hunnit avsluta iOrdning. Har du redan avslutat programmet är enda utvägen att stryka verifikationens rader och göra en ny på rätt datum. Detta beror på bokföringslagens krav på beständighet.


#5

Tack för uttömmande svar Erik.
//a